Φεβρουάριος 2026

METROPOLITAN EXPO

Συνέδριο Ξ.Ε.Ε.

«Δημιουργώντας Ευκαιρίες, Ανάπτυξη και Συνοχή»

Στη ΗΟRECA γιόρτασε τα 90 χρόνια προσφοράς του στον ελληνικό Τουρισμό το ΞΕΕ 

Επαναβεβαίωση της ανθεκτικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, εξειδικευμένες εθνικές προκλήσεις που θα εκτινάξουν το μέλλον της Φιλοξενίας, αλλά και αξιοποίηση του momentum για τη σύμπραξη όλων των κλάδων που σχετίζονται με τον τουρισμό: αυτοί είναι οι πυλώνες του δημόσιου διαλόγου που τέθηκαν στο Συνέδριο του ΞΕΕ, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της HORECA 2025, το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου.

Με πληθωρική παρουσία θεσμικών προσώπων και παραγόντων της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά και ξενοδόχων από όλη τη χώρα τιμήθηκε το Συνέδριο ΞΕΕ «Δημιουργώντας Ευκαιρίες, Ανάπτυξη και Συνοχή», με αφορμή της συμπλήρωση 90 χρόνων από την ίδρυσή του. Όπως τόνισε στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, «στην ουσία η πορεία του ελληνικού τουρισμού είναι απολύτως παράλληλη με την ιστορία του Επιμελητηρίου». Ο επικεφαλής του ΞΕΕ τόνισε ωστόσο ότι το Συνέδριο δεν περιορίζεται στον εορτασμό ενός επετειακού ορόσημου, αλλά φιλοδοξεί να ανακινήσει ζητήματα που αφορούν το σήμερα και το αύριο του γίγαντα της ελληνικής οικονομίας, καθώς και να εγκαινιάσει επίσημα το σχέδιο δράσης «Φιλοξενία με Αξία για Όλους». Ο κ. Βασιλικός υπογράμμισε ότι ο τουρισμός λειτουργεί ως ισχυρός αναπτυξιακός καταλύτης, ενώ εξέθεσε και τα πλέον επίκαιρα ζητούμενα για την τουριστική βιομηχανία, που είναι η συμβολή στη βιωσιμότητα, οι συμπεριληπτικές αρχές, η στήριξη στην απασχόλησης και η  προστιθέμενη αξία που προκύπτει από την αξιοποίηση της τοπικότητας. Παράλληλα προανήγγειλε τη διεξαγωγή του επόμενου συνεδρίου ως τον Ιούνιο στη Ρόδο, στο πλαίσιο τα προώθησης της πρωτοβουλίας «Φιλοξενία με αξία για όλους».

Προσθήκη νέων προορισμών και χρονική επέκταση της σεζόν, τα ζητούμενα

Από το βήμα, η υφυπουργός Τουρισμού κ. Έλενα Ράπτη εξέφρασε την αισιοδοξία της για την κινητικότητα και το δυναμισμό στον τομέα του Τουρισμού, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά στην κορυφαία δεκάδα των παγκόσμιων προορισμών για διακοπές, ενώ ανέφερε ότι το 2025 ο τζίρος του κλάδου αναμένεται να ξεπεράσει τις πολύ καλές προηγούμενες χρονιές. Ανάφερε μάλιστα ότι στόχος είναι να διευρυνθούν τα χωρικά και τα χρονικά όρια, να προστεθούν δηλαδή περισσότεροι προορισμοί εντός Ελλάδας στις ατζέντες των ταξιδιωτών και των bookers, και να επιμηκυνθεί η τουριστική σεζόν πέραν των θερινών μηνών.

Στην ομιλία του ο κ. Γιώργος Χατζημάρκος, περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, αναφέρθηκε στις απειλές που αναχαίτισε ο ελληνικός τουρισμός την τελευταία δεκαετία -οικονομική κρίση, επέλαση της πανδημίας, αλλά και προσφυγικές-μεταναστευτικές ροές- υπογραμμίζοντας ότι «όσοι παλαιότερα έκαναν λόγο για τον “ευπαθή” κλάδο του τουρισμού δικαιώθηκαν, αλλά μόνο προσωρινά, καθώς ο τομέας ανασυντάχθηκε απέναντι στις προκλήσεις και βγήκε πολύ πιο δυνατός από αυτές». Προς επίρρωση των λεγομένων του, ο κ. Χατζημάρκος υπενθύμισε ότι το 2020, με παγκόσμιο «πάγωμα» των μετακινήσεων μεταξύ χώρων, η μόνη που κατάφερε να παραμείνει έστω και μερικώς «ανοιχτή» ήταν η Ελλάδα. Για το project «Shopping in Greece» έκανε λόγο ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, παρουσιάζοντάς ως μια προσπάθεια να «πακετάρουμε» το εμπορικό προϊόν δίπλα στο τουριστικό, πείθοντας τους ξένους επισκέπτες να φύγουν με κάτι ελληνικό στις βαλίτσες ή με την πρόθεση να το παραγγείλουν επιστρέφοντας στις πατρίδες τους.

Αλέξανδρος Βασιλικός

Έλενα Ράπτη

Πολύπλευρη η επίδραση της Φιλοξενίας, αλλά και σημαντικές οι αγκυλώσεις

Ζωηρή και με παλμό η τοποθέτηση του προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ, ο οποίος μετέφερε τις πιο θερμές ευχές του για τη συμπλήρωση 90 χρόνων του ΞΕΕ. Σε αποστροφή του λόγου του ο κ. Καββαθάς μίλησε για την πολλαπλαστιαστική επίδραση που έχει ο ελληνικός τουρισμός, καθώς στην ουσία «διαφημίζει» τα τοπικά προϊόντα στο εξωτερικό μέσω των ξένων που επισκέπτονται τη χώρα μας και που αποτελούν περίπου το 70% της συνολικής τουριστικής κίνησης. Ο επικεφαλής της ΓΣΕΒΕΕ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις αγκυλώσεις που φρενάρουν μερικώς την περαιτέρω ανάπτυξη της Φιλοξενίας, όπως η υπερφορολόγηση, η έλλειψη ρευστότητας και η γραφειοκρατία.

Πάνω από 36 εκατ. ευρώ αναμένεται ο τζίρος  του Τουρισμού το 2025

Με εντυπωσιακούς αριθμούς μίλησε προς τους συνέδρους ο κ. Θεόδωρος Τζούρος, Ανώτερος Γενικός Διευθυντής Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής, Chief Corporate & Investment Banking. Σύμφωνα με το ανώτατο στέλεχος της Τράπεζας-χρυσού χορηγού της Συνεδρίου- περισσότερα από 36 εκατ. ευρώ αναμένεται ο τουριστικός τζίρος για το 2025, ενώ παράλληλα η συνεισφορά του στον προϋπολογισμό θα αγγίξει το 20% και στη συνολική απασχόληση το 19%. Ο κ. Τζούρος τόνισε ότι η Ελλάδα, η Κύπρος, η Ιταλία και η Τουρκία βρίσκονται σταθερά πολύ ψηλά στους δείκτες αξιολόγησης των ταξιδιωτών, με τη χώρα μας ωστόσο να υπολείπεται ελαφρά της Τουρκίας στη σχέση ποιότητας-τιμής. Έκανε επίσης λόγο για τις 4 περιοχές της χώρας μας που υποδέχονται το συντριπτικό όγκο των τουριστών (Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Αττική), υπογράμμισε ότι προσδοκούμε να επανακάμψουν τα επαγγελματικά ταξίδια και τέλος δεν παρέλειψε να αναδείξει τα ουσιώδη προβλήματα που ενδέχεται να αμαυρώσουν την τουριστική εμπειρία, όπως η έλλειψη περιφερειακών υποδομών, η προβληματική ή απούσα ύδρευση και αποχέτευση, το ημι-εκπαιδευμένο προσωπικό, το ατελές οδικό δίκτυο και οι ρηχές υποδομές υγείας, ιδιαίτερα στην περιφέρεια.

Σταύρος Καφούνης

Γιώργος Καββαθάς

Σημαντική μελέτη για της συμβολή του Κλάδου στην εθνική οικονομία

Αναντίρρητα στην κορυφή των κλάδων που παρέχουν οξυγόνο στην ελληνική οικονομία βρίσκεται ο Τουρισμός, σύμφωνα με μελέτη που παρουσίασε στο δεύτερο σκέλος του συνεδρίου ο δρ. Σώκλης, επίκουρος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Χαρακτηριστικά η έρευνα αποκάλυψε ότι οι 5 κλάδοι που ωφελούνται περισσότερο από τον ξενοδοχειακό είναι το εμπόριο και το λιανικό εμπόριο (κατά 21%), τα τρόφιμα (κατά 20%), η γεωργία (κατά 15%), η διαχείριση ακίνητης περιούσιας (κατά 6%), η ενέργεια (κατά 4%) και τέλος ένα πλέγμα από άλλους κλάδους κατά 34%. Σημαντικό επίσης συμπέρασμα αποτελεί το γεγονός ότι το 74% της δαπάνης των ξενοδοχείων για αγορά τροφίμων και ποτών αφορά ελληνικά προϊόντα. Ενθαρρυντικά είναι και τα αποτελέσματα που αφορούν την απασχόληση, καθώς το 87% των ξενοδοχείων εμπιστεύεται και προσλαμβάνει εργαζόμενους από την τοπική κοινωνία. Τα ξενοδοχεία ανήκουν επίσης στην κορυφαία τριάδα των κλάδων με τη μεγαλύτερη συμβολή στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, με ποσοστό 4,5%, και πλαισιώνονται από την Εστίαση (6,3%) και τη Γεωργία (3,6%). Τέλος επισημάνθηκε ότι το 44% των εισοδημάτων που δημιουργεί ο ξενοδοχειακός κλάδος κατανέμεται σε άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδους. Το αντίστοιχο μέσο ποσοστό για άλλους τομείς της οικονομίας είναι 28%.

Μεταποίηση, κατασκευές και λιανικό εμπόριο σε συνάρτηση με τον τουρισμό

Τρία πάνελ με εξαιρετικό ενδιαφέρον συντόνισε στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου η δημοσιογράφος-επικοινωνιολόγος κ. Χριστίνα Πουτέτση. Ξεκινώντας από τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση, ιδιαίτερα γόνιμες ήταν οι τοποθετήσεις του δρ Ιωάννη Βογιατζή, οινολόγου-οινοποιού, προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, του κ. Παντελή Κουγιού, Director, BAΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ και του κ. Νίκου Πιτταρά, Κτηνοτρόφου – Τυροκόμου, κατόχου του βραβείου Καλύτερου Ελληνικού Τυριού στο διαγωνισμό World Cheese Awards 2024. Όπως αποκάλυψε ο κ. Βογιατζής, το 97% των κρασιών που προτιμώνται στα ξενοδοχεία είναι ελληνικής ετικέτας, ενώ υπογράμμισε ότι θεωρεί την πρώτη αγορά «εξαγωγών» για το κρασί τον ελληνικό τουρισμό. Συνέδεσε επίσης τον πολύ ταιριαστό με τη χώρα μας «οινοτουρισμό» με τη στροφή προς έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής που προάγεται τα τελευταία χρόνια και που περιλαμβάνει και συνετή κατανάλωση κρασιού. Από την πλευρά του ο κ. Πιτταράς τόνισε ότι ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος -από τη οικογενειακή ως την πιο exclusive εκδοχή του- δεν μπορεί αν σταθεί χωρίς τον πρωτογενή τομέα. Τέλος, ο κ. Κούγιος, που δραστηριοποιείται εδώ και τρεις γενιές στον τομέα της εμφιάλωσης στη Ρόδο, δήλωσε ότι ο τουρισμός τούς έδωσε τα φτερά, τους «υποχρέωσε» να αναβαθμίσουν τα προϊόντα τους.

Περνώντας στο νευραλγικό τομέα των κατασκευών και των ανακαινίσεων, από τους ειδικούς τονίστηκε ο ιδιαίτερα απαιτητικός αρχιτεκτονικός προσανατολισμός στην ανέγερση ξενοδοχείων, αλλά και η γραφειοκρατία που ωθεί αρκετούς επενδυτές να προτιμήσουν τη λύση της ανακατασκευής-ανακαίνισης ήδη υφιστάμενων κτιρίων και όχι την εκτέλεση του έργου σε «green field», όπως είπαν, δηλαδή από το μηδέν. Ο κ. Αλέξης Καρατζήμας, Μanaging Director, Apax Construction, μιλώντας για την αρχιτεκτονική αριστεία πολλών σύγχρονων ελληνικών ξενοδοχείων δε δίστασε να επισημάνει ότι «πλέον, σε τέτοιες περιπτώσεις, το ίδιο το κτίριο έχει αναχθεί σε προορισμό». Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Παπανικολάου, CEO, Blackhawk AE, μίλησε για την εντατική και λεπτομερή διαχείριση του πολεοδομικού πλαισίου που απαιτείται για την αδειοδότηση, αλλά και για την ολοκλήρωση έργων μεγάλης και και μικρής κλίμακας και τόνισε ότι η γεωπολιτική αστάθεια, απρόβλεπτοι παράγοντες καθώς και τα νέα αισθητικά ζητούμενα κατασκευής κάνουν αρκετά περίπλοκη την έναρξη λειτουργίας μιας ξενοδοχειακής μονάδας, κάτι που ωστόσο ισχύει και σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Story telling, slow living και βιωσιμότητα είναι ένα επίκαιρο τρίπτυχο γύρω από το οποίο αναπτύσσεται η «ιδεολογία» της φιλοξενίας σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Άγγελο Τζιγκουνάκη, editor in chief, ek Architectural Publications.

Γιώργος Χατζημάρκος

Αλέξανδρος Βασιλικός, Έλενα Ράπτη

Mε τη βιομηχανική παραγωγή και το λιανεμπόριο καταπιάστηκε το τρίτο και τελευταίο πάνελ του συνεδρίου. Σε αυτό ο κ. Χαράλαμπος Αράχωβας, οικονομολόγος, διοικητικός διευθυντής Ινστιτούτου ΕΣΕΕ (Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας) ανέφερε ότι μπορούν και θα πρέπει να γίνουν περισσότερες κινήσεις για να ενισχυθεί ο αντίκτυπος του τουρισμού στο λιανεμπόριο, καθώς στην παρούσα φάση βρίσκεται χαμηλά, στο 9%. «Δύσκολα θα έρθει κάποιος για αγορές στην Ελλάδα, για αυτό θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στα χαρακτηριστικά αυθεντικά ελληνικά προϊόντα και όχι στο shopping γενικά».  Ο γνωστός οικονομολόγος αναφέρθηκε και στη «silver economy», το κοινό των συνταξιούχων, που προτιμούν να ταξιδέψουν σε εποχές πιο ήπιες καιρικά, όπως άνοιξη και φθινόπωρο, βοηθώντας μας να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο. Ο κ. Χρήστος Γκέκας, Academy & Spec-In Assistant Manager, LG Electronics, μίλησε για το επίκαιρο αίτημα της «λιγότερης όχλησης» στο σχεδιασμό των ξενοδοχείων, μια παράμετρο που επηρεάζει τη συνολική εμπειρία του επισκέπτη. Επιπλέον τόνισε την ανάγκη για εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης, φιλτραρίσματος του αέρα, ψύξης, θέρμανσης, μόνωσης, διανομής του νερού. «Παλιότερα οι ξενοδόχοι ενδιαφέρονταν για το κόστος κτήσης νέου εξοπλισμού, σήμερα πλέον κάνουν focus στο κόστος χρήσης», όπως είπε. Τέλος, ο κ. Στέργιος Νίκας, Διευθύνων Σύμβουλος, bn Επαγγελματικό Έπιπλο ΑΒΕΕ, ανάφερε ότι ως προς την επίπλωση των ξενοδοχειακών χώρων -παράμετρο που καθορίζει σημαντικά τη φυσιογνωμία τους- οι εμπλεκόμενες εταιρείες οφείλουν να παρακολουθούν πολύ στενά στις διεθνείς τάσεις, να αναζητούν νέα καινοτόμα οικολογικά υλικά και να προτείνουν τις βέλτιστες λύσεις στους επιχειρηματίες. «Οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων δε φείδονται προϋπολογισμού προκειμένου να εξασφαλίσουν το καλύτερο για τους χώρους τους. Ωστόσο και το κράτος οφείλει να απλοποιήσει τις διαδικασίες για την εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων, τα οποία στο παρελθόν έχει συμβεί να μείνουν ανεκμετάλλευτα λόγω της δύσχρηστης διαδικασίας που προϋποθέτουν».

Το συνέδριο παρακολούθησε πλήθος επιχειρηματιών από όλη της χώρα και έκλεισε με γεύμα και networking.

Πλατινένιος χορηγός του συνεδρίου ήταν η HORECA και χρυσός χορηγός η Τράπεζα Πειραιώς.

Εγγραφείτε στο Newsletter